نگرهی کارکردی به جلوههای صوتی فیلم

نویسندگان
چکیده

به مجموعه ی تلاش هایی که نظریه پردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقه بندی تأثیر جلوه های صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رسانده اند، کارکردگرایی گفته می شود. علت این نام گذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تأثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دسته بندی می کنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعه ی پرسش های اساسی کارکردگرایان پیرامون ماده ی خام، دامنه، فرآیند و شیوه های تأثیر جلوه ی صوتی بپردازیم. از این رو ابتدا متغیرهای کیفیت فیزیکی، همگامی‏ و همگرایی را وضع خواهیم کرد. فرض بر این است که این متغیرها، مشخص کننده ی ماهیت و چگونگی فرآیند تأثیر جلوه های صوتی، در نتیجه کارکرد (یا کارکردهای) آن‏ها هستند. گام بعدی، آزمودن این متغیرها با مطالعه ی کارکردهای شناسایی شده برای جلوه های صوتی در فیلم است (شیوه ها). این بررسی علاوه بر آزمودن متغیرها، ما را برای متمایز  دانستن جلوه های صوتی از سایر اصوات فیلم (موسیقی و گفتار) یاری می دهد (دامنه). تلاش شده است مطالعه ی جاری با ذکر نمونه هایی از سینمای ایران و جهان غنی تر و کاربردی تر شود. در پایان، به وسیله ی اجتماع متغیرها در مفهوم وضعیت انطباق، ماده ی خامی ‏نظری برای جلوه های صوتی در شکلِ فیلم طرح خواهیم کرد، چنان که ادراک نسبت میان اجزای سازنده ی آن، فرآیند تأثیر جلوه های صوتی را نیز آشکار می کند

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نگاهی به تحولات مفهومی و کارکردی در کیفرشناسی نوین

نظام عدالت کیفری، در دستور‌العمل جدید خود، از منطقی تبعیت می‌کند که از طریق آن بتواند جایگاه از دست‌رفته‌ی خود را بازیابد. این منطق جدید، با عنوان کیفرشناسی نوین یا عدالت محاسبه‌گر، خانه‌تکانی گسترده‌ای را در این نظام ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای‌که همه چیز در آن، رنگ و لعابی مدیریتی به خود گرفته است؛ از این پس، جرم و مجرم در چارچوب مفهوم خطر قابل درک است...

متن کامل

دگردیسی مفهوم نظریه تفکیک قوا به مفهومی کارکردی

نظریه تفکیک قوا به عنوان یکی از نظریه‌های قدیمی موجود مباحث حقوق اساسی، امروزه با چالش‌ها و ناکارآمدی‌های بسیاری در عرصه عمل مواجه گردیده است. تا جایی که برخی از مخالفین تندرو سخن از زوال این نظریه به میان آورده‌اند. در این مقاله با رویکردی نوین از تفکیک قوا که چهره آن را به واقع دگرگون نموده است، در جهت ارائه راهکار برای این چالش‌ها تلاش گردیده است. این مقاله در واقع چهره جدیدی از تفکیک قدرت ر...

متن کامل

تأملی در ترجمة فیلم با تکیه بر چگونگی انتقال فیلم از زبان آلمانی به فارسی

محصولات فرهنگی بیگانه نظیر فیلم و سریال، بخش قابل توجهی از فرآورده‌های سمعی و بصری موجود را تشکیل می‌‌دهد جاذبة این محصولات و بالطبع استقبال مخاطبان، اهمیت آن‌ها را در همکاری‌های فرهنگی آشکار می‌سازد. در این میان عدم تسلط عموم مخاطبان فرهنگ مقصد به زبان بیگانه از یک سو و لزوم نظارت بر مسائل اخلاقی، مذهبی و سیاسی که از طریق رسانة فیلم و تلویزیون انتقال یافته و کلیت فرهنگی جامعه را می‌سازند از سو...

متن کامل

رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم ستاره است فریدون جیرانی

هدف این مقاله شناخت صناعات به کار رفته در فیلم ستاره است به عنوان یک اثر پسامدرن است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی دارای ویژگی هایی است که آن را از فیلم هایی که به سبک و سیاق فیلم های مدرن ساخته شده اند متمایز می سازد. این ویژگی ها قالبی به این فیلم بخشیده اند که نگارندگان را بر آن داشته تا آن را از نمایی نزدیک تر مورد کاوش و ارزیابی قرار دهند تا بدینوسیله اثبات کنند که این فی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی

جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۶۵-۸۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023